Pressmeddelande – TOPPläge för världsarvet

TOPPLÄGE FÖR VÄRLDSARVET

Tack vare Sparbanksstiftelsen Varberg och Landsbygdsfonden kan nu Världsarvet Grimeton Radiostation utveckla ett nytt och efterfrågat område, Toppläge. Det handlar om att erbjuda besökarna aktiviteter på riktigt hög höjd.

KLÄTTRING TILL 127 METERS HÖJD

Att få klättra i antenntornen är det många av radiostationens besökare som efterfrågat. Nu verkar det äntligen bli möjligt.  Världsarvet Grimeton Radiostations projektansökan ”Toppläge” har fått grönt ljus av Lokalt Ledd Utveckling i Halland (LLUH) att söka medel ur Landsbygdsfonden samt har Sparbanksstiftelsen Varberg valt att gå in i projektet.

Det känns fantastiskt roligt att Sparbanksstiftelsen och LLUH ser platsens potential att utvecklas som besöksmål så att vi nu äntligen kan realisera det starka kundbehovet, säger Annika Lindhe, Utvecklingsledare för Världsarvet Grimeton Radiostation.

I projektet ska minst tre nya edutainment produkter ska tas fram. (Från engelskans education (utbildning) och entertainment (underhållning), red. anm.) Det handlar helt enkelt om ett nytt sätt att förmedla kunskap. Toppläge handlar om att berätta den lokala historien, hur det var och är att arbeta på hög höjd. Allt ifrån utrustning till vad som fanns i matlådan. En interaktiv upplevelse där besökarna bokstavligen får uppleva och fysiskt känna hur det är och var att arbeta på hög höjd.  Och högt är det. På toppen av tornet befinner man sig på 127 meters höjd och kan i klart väder se ända bort till ön Anholt i Danmark.

Men det är inte bara det guidade klätterskiften som tas fram. Med hjälp av lokala företag och nätverk satsar man på att ta fram autentiska produkter till såväl caféet som butiken. För att skapa kunskap och förståelse går som en röd tråd perspektivet dåtid, nutid och framtid i produkterna. Att t.ex. jämföra 1920-talets arbetsmiljö och skyddsutrustning med dagens liksom att titta runt hörnet.

INVIGNING I SAMBAND MED 15 ÅRS JUBILEUM

Det är många års förarbete som ligger bakom utvecklingen av radiostationen, säger Camilla Lugnet och fortsätter. Genom ett tätt samarbete med kommun, region, länsstyrelse, LLUH samt näringsliv har flera förstudier gjorts som alla visat potentialen i att göra Världsarvet Grimeton Radiostation till en internationellt känd och hållbar året-runt destination i Halland. Att i år kunna genomföra Toppläge är en liten men viktig del i den utvecklingen.

Radiostationen hoppas kunna lansera det nya utbudet lagom till jubileumsfirandet. Den 2 juli är det nämligen 95 år sedan stationen invigdes av kung Gustav V men också 15 år sedan radiostationen skrevs in på UNESCO:s världsarvslista. Detta då Grimeton Radiostation är den enda kvarvarande, och fortfarande fungerande, radiostationen i sitt slag i världen. Litet förenklat kan man säga att radiostationen är världens största, äldsta och fortfarande fungerande sms-maskin där de sex tornen bär upp själva långvågsantennen. Och det är alltså ett av dessa torn som nu blir publiktillgängligt och upplevelsebaserat. Äkta vara i modern tappning!

Camilla Lugnet, VD camilla.lugnet@grimeton.org

Håll dig uppdaterad genom att följa oss på Instagram: worldheritagegrimeton

MER INFORMATION

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ja tack, skicka mej mer information.